7 Aralık 2010 SALI |
Resmî Gazete |
Sayı : 27778 |
YÖNETMELİK | ||
Tarım ve Köyişleri Bakanlığından: İYİ TARIM UYGULAMALARI HAKKINDA YÖNETMELİK BİRİNCİ BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; çevre, insan
ve hayvan sağlığına zarar vermeyen bir
tarımsal üretimin yapılması, doğal kaynakların korunması, tarımda izlenebilirlik ve sürdürülebilirlik ile güvenilir ürün arzının sağlanmasıiçin gerçekleştirilecek iyi tarım
uygulamalarının usul ve esaslarını düzenlemektir. Kapsam MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik,
iyi tarım uygulamalarının genel kuralları, kontrol ve
sertifikasyon sistemi ile komitenin, il müdürlüklerinin, üreticilerin, üretici örgütlerinin, müteşebbislerin, kontrol ve sertifikasyon kuruluşlarının, kontrolörlerin,
sertifikerlerin ve iç kontrolörlerin görev ve sorumlulukları ile
denetim esaslarını kapsar. Dayanak MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik,
18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 4 üncü, 5 inci ve 6 ncımaddelerine,
7/8/1991 tarihli ve 441 sayılı Tarım ve Köyişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (d), (f) ve (h) bentlerine, 11/6/2010 tarihli ve
5996 sayılıVeteriner Hizmetleri,
Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 31 inci ve 43 üncü maddeleri ile 22/3/1971 tarihli ve 1380 sayılı Su Ürünleri Kanununun 13 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; a) Bakan: Tarım ve Köyişleri Bakanını, b) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını, c) Bireysel sertifikasyon: Gerçek veya tüzel kişilerin kendi tasarrufu altındaki alanlarda ürettikleri ürünlerin, kendi adlarına sertifikalandırılmasını, ç) Denetim: İyi tarım uygulamaları faaliyetlerinin
bu Yönetmeliğe uygun
olarak yapılıp yapılmadığını tespit etmek amacıyla, KSK’lar, kontrolörler, iç kontrolörler,
sertifikerler, üreticiler, üretici örgütleri ve müteşebbislerin Bakanlık veya Bakanlık tarafından denetim yetkisi verilen kuruluşlarca yapılan her türlü denetimini, d) Düzeltici
faaliyet: Uygunsuzluğun düzeltilmesi ve şartların uygunluk kriterlerini tam olarak karşılar hale getirilmesi için yapılan iş ve
işlemleri, e) Entegre mücadele: Kültür bitkilerinde zararlı türlerin popülasyon
dinamikleri ve çevre ile ilişkilerini
dikkate alarak, uygun olan mücadele metotlarını ve
tekniklerini uyumlu bir şekilde kullanarak, bunların popülasyonlarınıekonomik zarar
seviyesinin altında tutan zararlı yönetimi sistemini, f) Entegre ürün yönetimi: Sürdürülebilirlik ilkesi çerçevesinde çevreye karşı sorumlu ve duyarlı, aynı zamanda ekonomik bir tarımsal üretim sistemini, g) Grup sertifikasyonu: Üretici örgütü veya
müteşebbis çatısı altında sözleşmeyle bir araya gelen gerçek kişilerinürettiği ürünlerin, üretici örgütü veya müteşebbis adına
sertifikalandırılmasını, ğ) İç kontrol:
Kontrol öncesinde iyi tarım uygulamaları faaliyetlerinin bu Yönetmeliğe uygunluğunu kontrol
etmek üzere gerçekleştirilen faaliyeti, h) İç kontrolör: Grup
sertifikasyonunda, iyi
tarım uygulamaları faaliyetlerinin
ilgili mevzuata göre uygunluğunu kontrol
etmek üzere grup tarafından
belirlenmiş gerçek kişiyi, ı) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüğünü, i) İyi tarım uygulamaları: Tarımsal üretim
sistemini sosyal açıdan yaşanabilir, ekonomik açıdan karlı ve
verimli, insan sağlığını koruyan, hayvan sağlığı ve refahı ile çevreye önem veren
bir hale getirmek için uygulanması gereken
işlemleri, j) Komite: 10 uncu maddeye göre kurulan ve bu Yönetmeliğin uygulanmasını takip ve temin eden İyi Tarım Uygulamaları Komitesini, k) Kontrol: İyi tarım uygulamaları faaliyetlerinin
bu Yönetmeliğe uygun
olarak yapılıp yapılmadığını belirlemek, kayıtları tutmak, sonuçları rapor etmek üzere kontrolör tarafından gerçekleştirilen işlemleri, l) Kontrolör: İlgili mevzuata göre iyi tarım uygulamaları faaliyetlerinin
uygunluğunu KSK adına kontrol
etmeküzere Bakanlık tarafından yetkilendirilen gerçek kişiyi, m) Kontrol noktaları: Çevre, insan ve hayvan sağlığına zarar vermeyen bir
tarımsal üretimin yapılması, doğal kaynakların korunması, tarımda izlenebilirlik ve sürdürülebilirlik ile güvenilir ürün arzını sağlamaya yönelik risk
değerlendirmesi sonucu belirlenen ve kontrol edilen aşamaları, n) Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu: Bu Yönetmelikte
belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde, tarımsal ürünlerin kontrol ve
sertifikasyon işlemlerini yapmak üzere Bakanlık tarafından yetkilendirilen tüzel kişileri, o) KSK: Kontrol ve sertifikasyon
kuruluşunu, ö) Müteşebbis: Bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak üretilmiş tarımsal ürünü işleyen, muhafaza eden, depolayan veya pazarlayan gerçek veya tüzel kişileri, p) Sertifika: Tarımsal ürünün bu Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren Ek-1’e uygun
olarak düzenlenmiş belgeyi, r) Sertifikasyon: Kontrol
faaliyetleri sonucu bu Yönetmeliğe uygunluğu belirlenen tarımsal ürünün, üretici veyaüretici grubu adına
belgelendirilmesini, s) Sertifiker: KSK adına kontrolü tamamlanmış ürünün, bu Yönetmeliğe uygunluğunu
onaylamak üzere Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek kişiyi, ş) Uygunluk
kriterleri: Kontrol noktalarına uyum için ihtiyaç duyulan
uygunluk düzeyini, t) Uygunsuzluk: Kontrol noktalarına uyum için ihtiyaç duyulan uygunluk düzeyinin tam
olarak sağlanamadığı durumları, u) Üretici: Tarımsal
faaliyetlerini bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak yapan gerçek veya tüzel kişileri, ü) Üretici örgütleri: İyi tarım uygulamaları faaliyetlerini gerçekleştirmek üzere tüzel kişilik olarak bir araya gelenüretici organizasyonlarını, v) Üretim alanı: İyi tarım uygulamalarının gerçekleştirildiği alanı, y) Ürün: Bitkisel üretim,
hayvancılık ve su ürünleri alanında elde
edilen her türlü işlenmemiş ham ürünler ile bunların birinci
derece işlenmesi ile elde edilmiş ürünleri, z) Yetki belgesi: Kontrol ve
sertifikasyon faaliyetinde bulunmak üzere yetkilendirilen kuruluşa Ek-2’ye uygun olarak Bakanlıkça düzenlenen belgeyi, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM İyi Tarım Uygulamalarının Genel Kuralları, Kontrol ve Sertifikasyon Sistemi İyi
tarım uygulamalarının genel kuralları MADDE 5 – (1) İyi tarım uygulamalarında aşağıdaki genel kurallara uyulur. a) İyi tarım uygulamaları, Bakanlıkça belirlenen uygunluk kriterleri ve kontrol noktaları doğrultusunda gerçekleştirilir. b) Kontrol ve sertifikasyon işlemleri Bakanlıkça veya Bakanlığın
yetkilendirdiği kontrol ve sertifikasyon kuruluşlarınca yapılır. Bu kuruluşlar, TS EN 45011 veya eşdeğeri uluslararası standartlara
göre kontrol ve sertifikasyon faaliyetinde bulunur.
Kontrol işlemleri kontrolör,
sertifikasyon işlemleri sertifiker tarafından gerçekleştirilir. c) Üretilen tarımsal ürünler, kontrol edilerek sertifikalandırılır. ç) İyi tarım uygulamaları; üretici, üretici örgütü veya
müteşebbis ile KSK arasında tarafların
sorumlulukları, hakları ve
anlaşmazlıklarını düzenleyen sözleşme doğrultusunda yürütülür. d) Sertifikalı ürünün, bu Yönetmeliğe uygunluğundan üretici, üretici örgütleri ve müteşebbisler müteselsilen
sorumludur. Kontrol ve sertifikasyon sistemi MADDE 6 – (1) Tarımsal ürünlerin kontrol ve sertifikasyonu, bireysel
sertifikasyon ve grup sertifikasyonu olmak üzere iki şekilde yapılır. (2) Gerçek veya tüzel kişilerin malik veya kiracılık sıfatıyla tasarrufu altında bulunan
alanlarda üretim yapmalarıhalinde
bireysel sertifikasyon yapılır. Sertifikasyon kapsamındaki ürünün üretiminin
yapıldığı tüm alanlar, yılda en az
bir kez KSK tarafından kontrol edilir. (3) Üretici örgütü veya
müteşebbis çatısı altında sözleşmeyle bir araya gelen gerçek kişilerin malik veya kiracılık sıfatıyla tasarrufu altında bulunan alanlarda üretim yapması halinde grup sertifikasyonu yapılarak üretici örgütü veya müteşebbis adına aşağıdaki şekilde
sertifikalandırılır: a) Grup sertifikasyonu kapsamındaki üreticiler, bu Yönetmelik
kapsamında iyi tarım
uygulamaları faaliyetlerinde bulunacaklarına ilişkin taahhütnameyi üretici örgütünün idari organına verir. Müteşebbis çatısı altında bir araya gelenüreticiler ise müteşebbis ile ayrı ayrı sözleşme yapar. b) Grup sertifikasının kullanım hakkı, üretici örgütüne veya müteşebbise aittir.
Sertifikasyon kapsamındakiüreticiler, üretici örgütü veya
müteşebbisin izni dışında sertifikayı kullanamaz.
Ancak iyi tarım uygulamaları yapanlara
yönelik destek ve hizmetlerden bireysel olarak
yararlanabilir. c) Üretici örgütleri ve müteşebbisler, iyi tarım uygulamalarına ilişkin bir kalite yönetim
sistemi kurmak ve yürütmekle yükümlüdür. ç) Üretici örgütleri veya müteşebbisler yılda en az
bir kez KSK tarafından kontrol edilir. Bu kontrollerde kalite yönetim sistemi ile gruba dahil üreticilerden örnekleme yöntemi ile KSK’ca
belirlenen üreticilerin sertifikasyon kapsamındaki tüm üretim
alanlarının kontrolleri yapılır. d) Örnekleme yöntemi ile
kontrol edilecek üretici sayısı; ürün ve üretim
sistemleri dikkate alınarak gruba dahilüretici sayısının ayrı ayrı kareköklerinin toplamının alınması ile
belirlenir. Müteakip kontrollerde farklı üreticiler seçilir. Kontrol işlemleri MADDE 7 – (1) KSK, kontrol işlemlerini aşağıdaki şekilde gerçekleştirir: a) Sözleşme yapılmasını müteakip, 6 ncı madde çerçevesinde kontrol planı hazırlar. Bu kontrol planı; üretici,üretici örgütü veya müteşebbisin adı ve
adresi, kontrol tarihi, kontrol süresi ile
kontrolör adını içerir. b) Kontrol planına göre, hasat ve kesim gibi üretimin tüm aşamalarının kontrolüne izin verecek dönemlerde
kontrol faaliyetinde bulunur. c) Aynı işletmede bitkisel üretim, hayvancılık ve su ürünleri yetiştiriciliği kapsamlarının her hangi birinde
birden fazla ürünün kontrol ve sertifikasyonunu aşağıdaki şekilde
yapar: 1) İlk kez sözleşme yaptığı üretici, üretici örgütü veya
müteşebbislerin kontrolünde, tüm ürünler için üretimin tüm aşamalarının kontrol faaliyetlerini
gerçekleştirir. 2) İkinci yıldan
itibaren, aynı kapsamda olan fakat farklı hasat veya kesim dönemine sahip
birden fazla ürünün müteakip kontrollerinde; üretim alanı en çok olan ürünün hasat veya kesim dönemini
dikkate alarak kontrol faaliyetini gerçekleştirir. Sertifika kapsamındaki
diğer ürünler için çevre, insan ve hayvan sağlığı açısından risk değerlendirmesi yaparak tüm
kontrol noktaları için objektif delilleri
elde etmesi durumunda, yerinde kontrol yapmadan kontrol faaliyetini
tamamlayabilir. ç) Kontrol
noktalarında değişikliğe gidilmesi,
sertifikasyon kapsamına yeni bir ürünün, üreticinin veya üretim alanının dahil edilmesi veya sertifikalı üretime ara verilmesi durumlarında (c) bendinin (1) numaralı alt bendine göre kontrol
faaliyetlerini gerçekleştirir. d) Grup sertifikasyonu kapsamında ilk kez sözleşme yaptığı üretici örgütü veya
müteşebbislerin ilk
sertifikalarının geçerlilik döneminde;
kontrol ettiği üretici sayısının %50’si kadar üreticiye ilave olarak habersiz kontrol yapar. e) Bu kontrollere ilaveten, yılda en az bir kez her sertifikasyon seçeneğindeki sözleşme yaptığı tarafların en az % 10’unu habersiz olarak kontrol eder. KSK’lar bu habersiz kontrollerde, üretici
gruplarının öncelikle
kalite yönetim sistemini kontrol eder, herhangi bir
uygunsuzluk görmesi durumunda gruba dahil üreticileri,
6 ncı maddenin üçüncüfıkrası çerçevesinde kontrol eder. f) Habersiz kontrollerde; kontrolden
en fazla kırksekiz saat öncesinde üretici, üretici örgütü veya müteşebbise bildirimde bulunur. Üretici, üretici örgütü veya
müteşebbisler geçerli bir mazeret bildirmek suretiyle habersiz kontrolün bir defaya mahsus ertelenmesini talep edebilir. g) KSK, bu Yönetmelik hükümlerine uymayan üretim teknikleri veya girdilerin kullanıldığından şüphe duyduğu durumlarda, analiz amaçlı numune
alarak analiz yaptırabilir. Bununla birlikte Bakanlık da, gıda güvenilirliği açısından riskli gördüğü ürünlerde, numune alınarak analiz
yaptırılmasını talep
edebilir. Ürün analizleri, Bakanlıkça yetkilendirilen
laboratuvarlarda yaptırılır. Yurt dışında analiz
yaptırılması halinde bu laboratuarlar, TS EN ISO/IEC 17025 veya eşdeğeri uluslararası standartlarda Türk
Akreditasyon Kurumu veya Avrupa Akreditasyon Birliği karşılıklı tanıma anlaşmasına göre geçerliliği mevcut uluslararası akreditasyon kurumlarından
akredite olmalıdır. ğ) Kontrolün tamamlanmasını müteakip, üretim
alanlarında üretici, üretici örgütü, müteşebbis veya temsilcileri
ile kontrolörün imzasını taşıyan kontrol raporunun hazırlanmasını sağlayarak, kontrol
sonucunu rapor tarihinden itibaren bir ay içerisinde
bilgi için faaliyet gösterdikleri
ildeki il müdürlüğüne gönderir. Kontrol süresi MADDE 8 – (1) KSK, ürün cinsi, yetiştirme ortamı ve
alan genişliğini dikkate alarak
asgari aşağıdaki sürelerde kontrol faaliyetlerini gerçekleştirir. a) Bireysel sertifikasyonda bir gün, b) Grup sertifikasyonunda; kalite yönetim sistemi kontrolleri için bir gün, ayrıca üretici kontrolleri için aşağıdaki sürelere uyar. 1) Grubu oluşturan üyelerin tarım
arazilerinin bir hektardan küçük olması ve aynı il
sınırları içerisinde yer almasıdurumunda bir günde en fazla
dört üretici, 2) Grubu oluşturan üyelerin tarım
arazilerinin bir–beş hektar
olması ve aynı il
sınırları içerisinde yer almasıdurumunda bir günde en fazla üç üretici, 3) Grubu oluşturan üyelerin tarım
arazilerinin beş hektardan büyük olması ve
aynı il sınırları içerisinde yer alması durumunda
bir günde en fazla iki üretici, 4) Üreticilere ait tarım
arazilerinin farklı il sınırlarında olması durumunda arazi büyüklüğüne bakılmaksızın her gün için bir üretici, 5) Bitkisel üretim
alanları dışındaki diğer faaliyet kapsamları için aynı il
sınırları içerisinde yer alması durumunda bir günde en fazla
dört üretici, 6) Kontrolör sayısının birden fazla olması durumunda, üreticilerin kontrol süreleri
yukarıda belirtilen esaslara göre her kontrolör için oranlanarak, kontrol edilir. Sertifikasyon işlemleri MADDE 9 – (1) KSK, kontrolün yapıldığı veya
düzeltici faaliyetlerin tamamlandığı tarihten itibaren en geç on
dört gün içerisinde sertifikasyona ilişkin kararını verir. Kontrol faaliyetleri sonucu bu Yönetmeliğe uygunluğu belirlenen tarımsal ürün, üretici veya üretici grubu adına Ek-1’e uygun olarak sertifikalandırılır. (2) Sertifikada aşağıdaki bilgiler yer alır. a) Kuruluş adı, adresi, Bakanlıkça verilen kodu ve varsa
logosu, b) Akreditasyon Kurumunun markası, c) Sertifika numarası, ç) Üretici veya üretici örgütü ya
da müteşebbis adı ve üretim yeri ile birlikte sertifikasyon seçeneği, ayrıca grup sertifikasyonunda gruba dahil üretici listesi, d) “Kontrol edilerek 7/12/2010 tarihli ve 27778 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İyi Tarım UygulamalarıHakkında Yönetmelik hükümlerine uygunluğu tespit
edilmiştir” ibaresi, e) Kontrol tarihi, f) Sertifikanın kapsadığı ürün, g) Birincil üretimin/işlenmemiş ham ürün veya ürün işlemenin dahil olup olmadığına dair bilgi, ğ) Sertifikanın geçerlilik tarihi, h) Sertifikanın yayınlandığı yer ve tarih, ı)
Sertifikerin adı, soyadı ve
imzası. (3) Bitkisel üretim,
hayvancılık ve su ürünleri kapsamlarının herhangi birinde yer alan birden fazla ürün aynısertifikada yer
alabilir. Ancak farklı kapsamlarda olan ürünler için ayrı ayrı sertifika düzenlenir. (4) Sertifikanın geçerlilik süresi, düzenlendiği tarihten itibaren en fazla on iki aydır. (5) Sertifikanın yayınlanmasından sonra sertifika geçerlilik
süresi içerisinde aynı kapsamdaki yeni ürün veyaürünlerin kontrolünün tamamlanması durumunda, önce yayınlanan
sertifika revize edilerek yeni ürünler sertifika kapsamına alınabilir. Sertifikanın revize edilmesi durumunda, sertifika geçerlilik süresi uzatılamaz. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Komitenin
Oluşumu, Çalışma Usul ve Esasları ile Görevleri Komitenin oluşumu MADDE 10 – (1) Komite; Tarımsal Üretim ve
Geliştirme Genel Müdürü veya
görevlendireceği Genel Müdür Yardımcısı veya ilgili Daire Başkanı Başkanlığında; Tarımsal Üretim ve
Geliştirme Genel Müdürlüğünden üç kişi, Koruma ve Kontrol Genel Müdürlüğünden bir kişi, Bakanlık Hukuk Müşavirliğinden bir hukuk müşaviri ve
Bakanlık Teftiş Kurulu
Başkanlığından bir müfettiş olmak üzere toplam
yedi kişiden oluşur. (2) İhtiyaç duyulması halinde
kamu veya kamu dışı kurum ve kuruluşlardan
komiteye temsilci davet edilebilir. Ancak toplantılara bu şekilde katılanların oy hakkı bulunmaz. (3) Raportörlük, Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel
Müdürlüğü temsilcilerinden seçilen
sekreter üye tarafından yürütülür. Komitenin çalışma
usul ve esasları MADDE 11 – (1) Komitenin çalışma usul ve esasları aşağıda belirtilmiştir. a) Komite, Bakan onayı ile oluşturulur. b) Komite sekreteryası, Tarımsal Üretim ve
Geliştirme Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür. c) Komite, yılda en az iki kez olağan,
komite başkanının gerekli gördüğü hallerde ise olağanüstü olarak
toplanır. ç) Komite, üye tam sayısının çoğunluğu ile toplanır ve üye tam sayısının çoğunluğu ile karar alır. Oyların eşitliği halinde Başkanın oyu iki oy sayılır. d) Kararlar, toplantı tarihinden itibaren en geç bir ay içinde toplantıya katılan üyeler tarafından imzalanarak Müsteşarlık onayına sunulur ve onay tarihinden itibaren yürürlüğe girer. Komitenin görevleri MADDE 12 – (1) Komitenin görevleri aşağıda belirtilmiştir. a) Bu Yönetmelik hükümlerini uygulamak ve uygulanması için gerektiğinde ilgili kurum veya kişileri yetkilendirmek. b) KSK’ların, iyi tarım
uygulamaları konusunda yetkilendirilmek üzere yaptığı başvuruyu değerlendirerek, başvuruyu
Bakanlığa ulaştığı tarihten itibaren doksan gün içinde sonuçlandırmak. c) KSK’ları yetkilendirmek, gerektiğinde
yetkilerini askıya almak veya iptal etmek. ç) KSK’ların, kontrolörlerin, sertifikerlerin, iç kontrolörlerin, üreticilerin, üretici örgütlerinin ve müteşebbislerin ilgili mevzuata uymadığı tespit edildiğinde,
gerekli işlemleri uygulamak veya uygulatmak. d) KSK’lardan; üreticiye, üretici örgütüne, müteşebbise, ürüne, üretime, kontrol işlemine,
sertifikasyon işlemine, kuruluşun
kendisine, çalışanına ve menşeine dair
her türlü bilgi
ve belgeleri gerektiğinde istemek. e) Bu Yönetmeliğe aykırı düzenlendiği tespit
edilen sertifikaları iptal etmek veya ettirmek. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM İl Müdürlüklerinin Görev ve
Sorumlulukları, Üreticilerin, Üretici Örgütlerinin ve Müteşebbislerin Yükümlülükleri ile Kontrol ve Sertifikasyon Sözleşmesi İl
müdürlüklerinin görev
ve sorumlulukları MADDE 13 – (1) İl müdürlüklerinin görev ve sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir. a) Üreticilere, üretici örgütlerine, müteşebbislere ve tüketicilere iyi tarım
uygulamaları konusunda eğitim ve yayım hizmeti vermek. b) KSK tarafından iyi tarım
uygulamalarına başladığı bildirilen üretici, üretici örgütleri veya müteşebbislerin entegre mücadele ve entegre ürün yönetimi prensiplerinde üretim yapmasını sağlamak üzere ürün veya ürün grubu bazında entegre
mücadele ve entegre ürün yönetimi programları hazırlamak, bu programlar çerçevesinde eğitimler düzenlemek ve eğitime katılanları kayıt altına almak. c) İyi tarım uygulamalarına başlayan veya devam eden üretici, üretici örgütleri ve müteşebbislere ait KSK tarafından gönderilen her türlü bilgiyi kayıt altına alarak istenildiğinde
Bakanlığa bildirmek. ç) Bakanlıkça iyi tarım uygulamalarına ilişkin verilecek diğer görevleri yerine getirmek. Üreticilerin
yükümlülükleri MADDE 14 – (1) Üreticilerin yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir. a) İyi tarım uygulamaları faaliyetinde bulunacak tüm üreticiler bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen iyi tarım uygulamalarının genel kurallarına uygun
faaliyette bulunur. b) Bireysel sertifikasyon kapsamındaki üreticiler bireysel sertifikasyon şartlarında, grup sertifikasyonu kapsamındaki üreticiler ise grup sertifikasyonu şartlarında kontrol edilerek sertifikalandırılır. c) Üretici tarafından üretilen aynı türdeki ürünlerin tamamı, kontrol ve
sertifikasyon kapsamına alınır. Üretici örgütlerinin
yükümlülükleri MADDE 15 – (1) Üretici örgütlerinin yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir. a) 5200 sayılı Tarımsal Üretici Birlikleri Kanunu çerçevesinde kurulan üretici birlikleri dışındaki üretici örgütlerinin; kendi özel mevzuatı veya ana sözleşmelerinde tarımsal ürünlerin üretimi ve ticaretine ilişkin faaliyette bulunmayı düzenleyen hükümler açıkça yer alır. b) Grup sertifikasyonu şartlarında kontrol edilerek sertifikalandırılır. c) Bu Yönetmelik hükümlerine, kalite yönetim
sistemi şartlarına veya KSK ile yapılan sözleşme esaslarına uymadığını tespit
ettiği üyesini veya üyeye ait ürünü sertifikasyon kapsamından çıkarır. Çıkarılan üyeyi KSK’ya en fazla bir ay içerisinde
bildirir. Müteşebbislerin
yükümlülükleri MADDE 16 – (1) Müteşebbislerin yükümlülükleri aşağıda belirtilmiştir. a) Kendi özel mevzuatı veya ana sözleşmelerinde tarımsal ürünlerin üretimi ve ticaretine ilişkin faaliyette bulunmayı düzenleyen hükümler açıkça yer alır. b) Bitki koruma ve bitki besleme ürünleri ile hayvan sağlığı ve hayvan besleme ürünlerine ait üretim, satış, pazarlama ve reklam faaliyetlerinde bulunamaz. Ayrıca tarımsal danışmanlık yapamaz. c) Bitkisel üretim,
hayvancılık ve su ürünleri alanında elde
edilen her türlü işlenmemiş ham ürünleri kendi adına
sertifikalandıracak müteşebbisler, grup sertifikasyonu şartlarında kontrol edilerek sertifikalandırılır. Sertifikalı ürünlerin, iyi tarım
uygulamaları sertifikası olmayan ürünlerle karışmasını engelleyecek
her türlü tedbiri
almak suretiyle izlenebilirlik sistemi oluşturur. ç) Bu Yönetmelik hükümlerine, kalite yönetim
sistemi şartlarına veya KSK ile yapılan sözleşme esaslarına uymadığını tespit
ettiği üreticisini sertifikasyon kapsamından çıkarır. Çıkarılan üreticiyi KSK’ya en geç bir ay içerisinde
bildirir. d) Bitkisel üretim,
hayvancılık ve su ürünleri alanında elde
edilen her türlü işlenmemiş ham ürünleri kendi adına
sertifikalandırmayan, ancak iyi tarım
uygulamaları sertifikasına sahip tarımsal ürünleri satın alarak işleyen,
ambalajlayan veya paketleyen müteşebbisler; iyi
tarım uygulamalarına uygun
faaliyette bulunarak bireysel sertifikasyon şartlarında sertifikalandırılır. Bu şekilde sertifikalandırılan müteşebbislerin aynı türdeki ürünlerinin tamamı, kontrol ve sertifikasyon kapsamında olmalıdır. Kontrol ve sertifikasyon sözleşmesi MADDE 17 – (1) KSK; üretici, üretici örgütü veya müteşebbisler ile sözleşme yapmak suretiyle kontrol ve sertifikasyon
faaliyetinde bulunur. Bu sözleşmede, tarafların
sorumlulukları, hakları ve
anlaşmazlıklarını düzenleyen hususlar yer alır. Bunun yanında, bu Yönetmeliğe aykırı faaliyette
bulunulması veya taraflar arasında anlaşmazlığın vuku bulması durumlarında,
uygulanacak işlemler ile gerekli hallerde başvurulması maksadıyla üretim bölgesi içerisinde olan bir mahkeme yeri belirtilir. (2) Üretici, üretici örgütü ve
müteşebbisler Bakanlıkça yetkilendirilen KSK
arasından istediğini seçme hakkına sahiptir. (3) Üretici, üretici örgütü ve
müteşebbisler; aynı dönemde aynı ürün için sadece bir KSK ile sözleşme yapar ve sözleşme devam ettiği sürece başka bir KSK
ile sözleşme yapamaz. (4) Üreticiler,
aynı dönemde aynı ürün için bireysel veya grup seçeneklerinin sadece birinde iyi tarım uygulamaları faaliyetinde
bulunur. (5) Sözleşme yapılan KSK’nın yetkisinin Bakanlık tarafından iptali
veya askıya alınması durumunda, üretici başka bir KSK
ile sözleşme yapma hakkına sahiptir. (6) Üretici, üretici örgütü ve
müteşebbisler; hukuki yapılarında, tarımsal faaliyetlerinde veya üretim
alanlarında yaptığı her
türlü değişikliği, ilgili KSK’ya en geç bir ay içerisinde
bildirir. (7) Üretici, üretici örgütü ve
müteşebbisler; KSK ile yaptığı sözleşmedeki hak ve yükümlülükleri saklı kalmak
koşuluyla, sertifikasyon kapsamındaki ürün veya ürünlerini geçici veya sürekli olarak iyi tarım
uygulamalarıkapsamından çıkarma hakkına sahiptir. (8) İyi tarım uygulamalarına başlayan üretici, üretici örgütü veya müteşebbisler bu Yönetmelikte
belirtilen hususlara dair her türlü kayıtlarını Bakanlık yetkililerine ve sözleşme yaptığı KSK’ya ibraz eder, üretim alanlarınıdenetime ve kontrole açar. BEŞİNCİ BÖLÜM Kontrol
ve Sertifikasyon Kuruluşu, Kontrolör,
Sertifiker ve İç Kontrolörlerde Aranan Şartlar ile Çalışma Usul ve Esasları KSK'da aranan şartlar MADDE 18 – (1) KSK aşağıdaki şartları haiz
olmalıdır. a) Yeterli ve tecrübeli personel ile teknik alt yapıya sahip olmalı ve
en az bir kontrolör ve bir sertifiker istihdam etmelidir. Kontrolör ve sertifikerin sayısı; KSK’nın müşteri sayısı, kontrol edilecek işletme, üretici ve üretim alanları için yeterli olmalıdır. b) Kontrol ve sertifikasyon işleminin sonuçlarını etkileyebilecek
ticari, mali ve diğer baskılardan bağımsız ve tarafsız olmalıdır. c) Kendilerine verilen yetkiyi
kullanırken herhangi bir çıkar çatışması yaratacak faaliyette bulunamaz. Belgelendirdiği ürünlerin veya tarımsal girdilerin; üretim, tedarik, reklam ve pazarlamasını yapamaz.
Danışmanlık hizmeti veremez. ç) Sürekli irtibat sağlanabilecek
her türlü alt
yapıyı oluşturur. d) Kontrol ve sertifikasyon olmak üzere iki ayrı birimden oluşur. Kontrol
biriminde görev yapanlar sertifikasyon biriminde, sertifikasyon
biriminde görev yapanlar kontrol biriminde görev yapamazlar. Kontrol ve sertifikasyon aynı kişi tarafından yapılamaz. e) Yöneticileri,
ortakları ve çalışanları başka bir KSK’da herhangi bir görev alamaz. f) Yöneticileri,
ortakları ve çalışanları ile bunların birinci
derece yakınları tarafından üretilen tarımsal ürünlerin kontrol ve sertifikasyonunu yapamaz. g) İlk yetkilendirilmesinden itibaren iki yıl içerisinde, TS EN 45011
veya eşdeğeri uluslararası standartlarda Türk
Akreditasyon Kurumu veya Avrupa Akreditasyon Birliği karşılıklı tanıma anlaşmasına göre geçerliliği mevcut uluslararası akreditasyon kurumlarından
akredite olmak ve akreditasyon belgesini Bakanlığa
ibraz etmek zorundadır. Akreditasyon kapsamı, bu Yönetmeliğe veya Bakanlıkça kabul edilen iyi tarım
uygulamalarına dair standartlara göre
olmalıdır. Belirtilen sürede akreditasyon belgesini Bakanlığa ibraz etmeyen KSK’nın yetkisi Bakanlıkça iptal edilir. ğ) Yabancı bir kuruluşun Türkiye’deki şubesi ise tüm yasal izin işlemlerini
tamamlayarak şubeyi de kapsayan merkezine ait akreditasyon
belgesini müracaatta Bakanlığa ibraz
eder. h) Akredite olmayan KSK,
akreditasyon belgesini Bakanlığa ibraz edinceye kadar
bireysel ve grup sertifikasyonu seçeneklerinde
toplam en fazla on üretici için sertifika
düzenler. ı) TS EN
45011 veya eşdeğeri uluslararası standartlara göre akredite
olmakla birlikte, akreditasyon kapsamı bu
Yönetmeliğe veya
Bakanlıkça kabul edilen iyi tarım uygulamalarına dair
standartları kapsamayan KSK; belirtilen kapsamdaki akreditasyon
belgesini Bakanlığa ibraz edinceye kadar bireysel ve grup
sertifikasyonu seçeneklerinde toplam en fazla yirmi üretici için sertifika düzenler. i) Bu Yönetmelik kapsamında akredite
olarak faaliyette bulunmakta iken akredite olmadığı kapsamda yetkisini genişletmek
isteyen KSK, kapsam genişletmenin yapıldığı tarihten itibaren altı ay
içerisinde, kapsam genişletmeyi
içeren akreditasyon belgesini Bakanlığa ibraz eder. Bu süre içerisinde kapsam genişletme
talep edilen ürün grubunda düzenleyecekleri sertifika sayısı, bu fıkranın (ı) bendinde belirtilen sayıların üzerinde
olamaz. KSK’ların
yetkilendirilmesi için istenen
belgeler MADDE 19 – (1) KSK, Bakanlığa yapacağı başvuru dosyasında aşağıdaki belgeleri ibraz eder. a) Ek-3’e uygun başvuru dilekçesi. b) Kuruluş yetkililerine ait noter onaylı imza sirküleri. c) Şirketler için Ticaret
Sicili Gazetesi veya onaylı sureti
ile son altı ay içerisinde kayıtlı olduğu ticaret odasından alınmış oda
sicil kayıt belgesi. ç) İyi tarım uygulamaları kontrol
ve sertifikasyon faaliyeti yapabileceğini gösterir kendi özel mevzuatı veya
ana sözleşmesi. d) İletişim bilgileri ile var ise
logosuna ait belgeler. e) Kuruluş ortakları, yöneticileri ve temsilcilerinin kimlik belgelerinin
onaylı sureti, kuruluşun ortakları arasında tüzel kişilik olması durumunda ortak tüzel kişiliğe ait son altı ay içerisinde kayıtlı olduğu ticaret odasından alınmış oda
sicil kayıt belgesi, anonim şirketler için kuruluş yöneticileri ve
temsilcilerinin kimlik belgelerinin onaylı sureti. f) Organizasyon şeması ve görev tanımları. g) Yabancı kuruluşların şubeleri için
akreditasyon belgesi. ğ) Yetkisi süresince veya Bakanlıkça yetkisinin askıya alınması veya
iptali nedeniyle, sözleşme yaptığı taraflara, Bakanlığa veya üçüncü şahıslara karşı doğabilecek her türlü zarardan
tek başına sorumlu olduğunu gösterir Ek-4’e uygun,
noter onaylı taahhütname. h) Çalışanların sosyal güvenlik
kurumu kayıtlarını gösterir belgeler. ı) 24 üncü maddede belirtilen şartları taşıyan kontrolöre ait
belgeler. i) 25 inci maddede belirtilen şartları taşıyan sertifikere ait
belgeler. j) Bu Yönetmeliğe uygun
olarak yürüteceği kalite yönetim
sistemini, kontrol ve sertifikasyon kriterlerini, izlenebilirlik ve numune
alma yöntemlerini, bu Yönetmeliğe veya sözleşme hükümlerine aykırılığı bulunan üretici, üreticiörgütü veya müteşebbislere uygulayacağı işlemleri içeren kalite
el kitabıyla birlikte kontrol ve sertifikasyon ücretlendirme
yöntemi ve birim fiyatlarına ait
dokümanlar. k) Müşterisi
ile yapacağı sözleşme örneği. l) Asgari olarak Ek–1’de belirtilen bilgileri
içeren sertifika örneği. (2) Başvuruda
istenilen belgeler Bakanlıkça incelenir, ilgili mevzuat hükümlerine uygun olmayan
belgeler ile yapılan başvurular reddedilir. KSK’ların çalışma
usul ve esasları MADDE 20 – (1) KSK aşağıdaki esaslar dahilinde faaliyette bulunur. a) Bakanlıkça ikişer yıllık süre ile
yetkilendirilirler. Yetki süreleri dolmadan en az
bir ay önce yetki sürelerini
uzatmak üzere başvurmalıdır. b) Faaliyet konusuna göre yetkilendirildiği alanda çalışır ve yetkilerini devredemez. c) Üretici, üretici örgütü veya müteşebbis ile sözleşme yapar. ç) Sözleşme yapacağı taraflardan, sertifikasyon kapsamındaki üreticiye ait Bakanlık çiftçi kayıt sistemi belgesi veya
faaliyet konusu ile ilgili Bakanlıktaki diğer kayıtlara ilişkin belgeleri ister. d) Sözleşmeyi müteakip kontrol planı hazırlar. e) Sözleşme yaptığı üretici, üretici örgütü ve
müteşebbislere ait bilgileri
sözleşme tarihinden itibaren
en geç on beş gün içerisinde Bakanlığa bildirir. Bu bildirimleri kontrol tarihinden en az
yedi gün önce tamamlar. f) Bakanlıkça düzenlenecek toplantılara ve eğitimlere istenilen düzeyde
katılım sağlar. g) Üreticiye, üretici örgütüne, müteşebbise, ürüne, üretime,
kontrol işlemine, sertifikasyon işlemine,
kuruluşun kendisine, çalışanına ve menşeine dair
her türlü bilgi
ile belgeleri Bakanlıkça belirlenecek süre ve formatta Bakanlığa
ibraz eder. ğ)
Akreditasyon kuruluşlarınca yapılan denetimlere ilişkin
raporları ve yaptırımları rapor
tarihinden itibaren en geç bir
ay içerisinde Bakanlığa bildirir. (2) Sertifika düzenlenebilmesi için birinci derece
kontrol noktalarının tamamına, ikinci derece kontrol noktalarının en az yüzde doksan beşine ve
taraflar arasında yapılan sözleşme esaslarına uyulması gerekmektedir.
KSK uygunsuzluk halinde; üretici, üretici örgütü veya müteşebbise aşağıdaki işlemleri uygular. a) Birinci derece kontrol noktalarının her hangi birine veya
ikinci derece kontrol noktalarının yüzde beşinden fazlasına
uymayanlara düzeltici faaliyet talebinde bulunarak uyarı, komple veya kısmi askıya alma ile sertifikanın
iptali işlemlerinden birini uygular. b) Kontrol sonucu talep edilen düzeltici faaliyetlerin en fazla yirmi sekiz gün içerisinde kapatılması için üretici,üretici örgütü veya
müteşebbise uyarı işlemini uygular. c) Kontrolde tespit edilen uygunsuzluğun çevre, insan ve hayvan sağlığı açısından tehlike arz ettiği veya uyarıişleminden sonra bu uygunsuzlukların yirmi sekiz gün içerisinde kapatılmadığı durumlarda, sertifikanın
kullanım hakkınıdurduran veya sertifika yayınlanmasını geciktiren askıya alma işlemini uygular. Askıya
alma işlemi, tespit edilen uygunsuzluğa ait kontrol noktasının yer aldığı kapsama
göre kısmi veya komple askıya alma şeklinde uygulanabilir. Kısmi askıya almada,
sertifika kapsamındaki bir veya birden fazla ürün askıya alınır. Komple askıya almada ise sertifika kapsamındaki tüm ürünler askıya alınır. Askıya alma altı aydan
fazla olamaz. ç) Askıya alma süresi sonunda
uygunsuzluğun kapatılmadığını tespit
etmesi durumunda, sertifikanın ve sözleşmenin iptali işlemini uygular. İptal işlemine maruz kalan üretici, üretici örgütü veya
müteşebbisler, iptal işlemine ait kararının verildiği tarihten
itibaren on iki ay süre ile kontrol ve sertifikasyon faaliyetlerine dahil
edilmez, her hangi bir KSK ile sözleşme yapamaz. Grup sertifikasyonuna dahil üretici/üreticilerin yapacağı uygunsuzlukların sonuçları, kontrolör tarafından hazırlanacak
gerekçeli raporda belirtilmek suretiyle sadece uygunsuzluğu yapan üretici/üreticileri
etkilediği durumda iptal işlemini;
sadece uygunsuzluğa neden olan üretici/üreticilere
uygulayabilir. d) İlk kez sözleşme yaptığı üretici, üretici örgütü veya
müteşebbislerin kontrolünde veya ilk kez sertifikasyon kapsamına alınan ürünlerin kontrolünde,
istenilen düzeltici faaliyetlerin üç aydan
daha fazla bir sürede kapatılmasıdurumunda, yeniden yerinde kontrol yapar. e) Üretici, üretici örgütü veya müteşebbisler ile yaptığı sözleşme hükümlerine aykırılığın olması durumunda;
sözleşme hükümleri doğrultusunda kalite el kitabında yer alan uyarı, askıya alma veya iptal işlemlerini
uygular. f) Askıya
alma ve sertifikanın iptali işlemi uyguladıkları üretici, üretici örgütü veya
müteşebbisleri, karardan
itibaren en geç bir ay içinde Bakanlığa bildirir. Aynı zamanda,
iptal işlemi uyguladığı üretici, üretici örgütü veya
müteşebbisleri diğer KSK’lara bildirir. Üretici, üretici örgütü veya
müteşebbisler kendilerine
uygulanan işlemlerle ilgili olarak KSK tarafından yapılan tebliğ tarihinden itibaren bir ay içerisinde Komiteye itiraz edebilir. (3) KSK, sözleşme yaptığı üreticiye, üretici örgütüne ve müteşebbise uyguladığı işlemler ile ürün, sertifika, kontrol, üretim, çalışan personelin durumu ile ilgili tüm bilgileri, Bakanlıkça belirlenecek süre ve
formatta Bakanlığa bildirir. KSK’ların şube açması MADDE 21 – (1)
KSK gerekli gördüğü durumda şube açabilir. Açacakları şube sayısında sınırlama yoktur. (2) Şubeler, bu Yönetmelikte KSK’lar için aranan şartlar ile KSK’ların çalışma usul ve esaslarına tabidir.Şubelerin
yetkilendirilmesi için KSK’lar bu Yönetmeliğin 19 uncu
maddesinde istenilen belgelerden şubeyle ilgili olanları Bakanlığa ibraz eder. (3) Her şubede en az
bir kontrolör istihdam edilir. Ancak, sertifiker istihdamı zorunlu değildir. (4) KSK, şubenin yaptığı tüm işlemlerden sorumludur. Askıya alınan
KSK’ların çalışma
usul ve esasları MADDE 22 – (1) Bakanlıkça yetkisi askıya alınan KSK aşağıdaki usul ve esaslar çerçevesinde faaliyette bulunur. a) Askıya alındığı tarihten
itibaren üretici, üretici örgütleri veya müteşebbisler ile sözleşme yapamaz ve mevcut sözleşmelerini uzatamaz. b) Askıya alındığı tarihten
itibaren kontrol ve sertifikasyon faaliyetinde bulunamaz. Ancak, askıya alınma tarihinden önce 7 nci
madde hükümlerince kontrolünü gerçekleştirdiği halde henüz yayınlamadığı sertifikalarıyayınlayabilir. c) Askıya alınma tarihi itibari ile geçerlilik süresi devam
eden sertifikalara ilişkin görev ve sorumluluklarınıyerine getirir, ancak bu
sertifikalarda hiçbir şekilde yeni süre uzatımına gidemez. Yetkisi iptal edilen KSK’ların
sorumlulukları MADDE 23 – (1) Bakanlıkça kontrol ve sertifikasyon yetkisi iptal edilen kuruluşlar, iptal edilme tarihi itibari ile geçerlilik süresi devam
eden sertifikalara ilişkin görev ve sorumluluklarını yerine
getirir, ancak bu sertifikalarda hiçbirşekilde yeni süre uzatımına gidemez. Kontrolörlerde aranan şartlar ile çalışma usul
ve esasları MADDE 24 – (1) Kontrolörlerde
aranan şartlar ve yetki talebinde istenilen belgeler aşağıda belirtilmiştir. a) KSK adına, kontrolör olarak
yetkilendirme talebini içeren Ek-5’e uygun düzenlenmiş başvuru belgesi, b) Kontrolörlük yapacağı alanla ilgili olarak, ziraat mühendisi, gıda mühendisi, su ürünleri mühendisi, balıkçılık teknolojisi mühendisi veya veteriner hekim olduğuna dair onaylı eğitim belgesi, c) Bakanlıkça açılacak veya açtırılacak kontrolörlük eğitimine katılarak, eğitim sonunda yapılan sınavlardan başarılı olduğuna dair belge, ç) Her üç yılda en az bir defa iyi tarım uygulamalarındaki yeni
gelişmeleri takip etmek amacıyla
Bakanlıkça açılacak veya açtırılacak güncelleme eğitimlerine
katıldığına dair belge, d) Onaylı kimlik belgesi, e) Noter onaylı imza beyannamesi, f) İlgili meslek odası veya
kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, g) Sosyal güvenlik kurumu kaydı. (2) Kontrolör çalışma yetkisi, yetki
talebinde bulunan KSK adına, kontrol faaliyetinde bulunmak üzere Bakanlık tarafından kişiye verilir. (3) Kontrolörler, 7 nci ve 8 inci maddeler kapsamında gerçekleştirdikleri kontrollere ilişkin hazırladıklarıraporları, kontrolü takip
eden yedi gün içinde KSK’ya teslim etmek zorundadır. (4) Kontrolörler, yetkilerini kullanırken herhangi bir çıkar çatışması yaratacak faaliyette bulunamaz. Kontrolünü yaptıkları ürünlerin veya tarımsal girdilerin; üretim,
tedarik, reklam ve pazarlamasını yapamaz. Danışmanlık hizmeti veremez. Sertifikerlerde aranan şartlar ile çalışma
usul ve esasları MADDE 25 – (1) Sertifikerlerde aranan şartlar ve
yetki talebinde istenilen belgeler aşağıda belirtilmiştir. a) KSK adına, sertifiker olarak yetkilendirme talebini içeren Ek-6’ya uygun düzenlenmiş başvuru belgesi, b) Ziraat mühendisi, gıda mühendisi, su ürünleri mühendisi, balıkçılık teknolojisi mühendisi veya
veteriner hekim olduğuna dair onaylı eğitim belgesi, c) Bakanlıkça açılacak veya açtırılacak kontrolörlük eğitimine katılarak, eğitim sonunda yapılan sınavlardan başarılı olduğuna dair belge, ç) Her üç yılda en az bir defa iyi tarım uygulamalarındaki yeni
gelişmeleri takip etmek amacıyla
Bakanlıkça açılacak veya açtırılacak güncelleme eğitimlerine
katıldığına dair belge, d) Aşağıdaki konuların birinde en
az iki yıllık deneyime sahip olduğunu gösterir, sosyal güvenlik kurumu kaydıile
desteklenen ilgili kurum veya kuruluş tarafından düzenlenmiş deneyim belgesi; 1) Kalite yönetim sistemi kapsamında ürün veya sistem belgelendirme konularında kontrolör,
sertifiker, denetçi veya baş denetçi olarak çalışmış olmak, 2) İyi tarım uygulamaları veya organik tarımda KSK’ların yetkilendirilmelerinde çalışmış olmak. e) Onaylı kimlik belgesi, f) Noter onaylı imza beyannamesi, g) İlgili meslek odası veya
kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, ğ) Sosyal güvenlik kurumu kaydı. (2) Sertifikerin çalışma yetkisi, yetki talebinde bulunan KSK adına, kontrolü tamamlanmış ürünün bu Yönetmeliğe uygunluğunu
onaylamak üzere Bakanlık tarafından kişiye verilir. (3) Sertifikerler, 9 uncu madde
kapsamında sertifikasyon faaliyetlerini gerçekleştirir. (4) Sertifikerler, yetkilerini
kullanırken herhangi bir çıkar çatışması yaratacak faaliyette bulunamaz. Sertifikalandırdıkları ürünlerin veya tarımsal girdilerin; üretim, tedarik, reklam ve pazarlamasını yapamaz.
Danışmanlık hizmeti veremez. İç kontrolörde aranan şartlar ile çalışma usul ve esasları MADDE 26 – (1) İç kontrolörlerde
aranan şartlar aşağıda belirtilmiştir: a) İç kontrolörlük yapacağı alanla ilgili olarak lisans, ön lisans
veya meslek lisesi mezunu olmak. b) Bakanlıkça açılacak veya açtırılacak iç kontrolörlük eğitimine katılarak, eğitim sonunda
yapılan sınavlardan başarılı olmak. (2) Bakanlıkça açılan veya açtırılan kontrolörlük eğitimine katılarak eğitim sonunda yapılan sınavlardan başarılı olanlar, ayrıca iç kontrolörlük eğitimine katılmayabilirler. (3) İç kontrolörler, iç kontrolünü yaptıkları üretici, üretici örgütleri veya müteşebbisler ile herhangi bir çıkar çatışması yaratacak
faaliyette bulunamaz, danışmanlığını yapamaz. (4) KSK’lar yaptıkları kontrollerde, iç kontrolörlerin birinci fıkrada
belirtilen şartları taşıyıp taşımadığını kontrol eder. (5) İç kontrolörler, iyi tarım
uygulamaları faaliyetlerini bu Yönetmeliğe göre kontrol ederek, hazırladığı raporu,
kontrolünü gerçekleştirdiği üretici, üretici örgütü veya müteşebbise yedi gün içerisinde teslim eder. ALTINCI
BÖLÜM Denetim ve Bakanlıkça Verilen Yetkilerin Geri Alınması Denetim MADDE 27 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında; KSK,
kontrolörler, iç kontrolörler, sertifikerler, üreticiler,üretici örgütleri ile müteşebbislerin her türlü denetimi
Bakanlık tarafından yapılır. (2) Bakanlık gerekli gördüğü hallerde denetim yetkisini kısmen veya tamamen kamu kurum ve kuruluşlarına,özel sektör tüzel kişilerine veya üniversitelere
devredebilir. Bakanlık, yetki devri yaptığı kuruluşları ayrıca denetler. Bakanlıkça
verilen yetkilerin geri alınması MADDE 28 – (1) KSK’ya, kontrolörlere ve sertifikerlere, ilgili kanunlar ile düzenlenmiş cezai
hükümlerin dışında, bu Yönetmeliğe aykırı davranışları nedeniyle aşağıdaki işlemler uygulanır. a) KSK tarafından Bakanlığa sunulan
kalite el kitabında yer alan hususların veya
bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esasların eksik veya yanlış yerine
getirildiğinin anlaşılması durumunda eksikliklerin tamamlanması ve/veya yanlışlıkların düzeltilmesi için ilgililer
ikaz edilerek süre verilir. Ayrıca asılsız ihbar veya şikâyette bulunanlar ikaz edilir. b) Eksikliklerin veya yanlış uygulamaların verilen süre içerisinde giderilmemesi
durumunda veya Bakanlıkça yerinde yapılan denetimlerde gerek görülmesi halinde
ilgililerin yetkileri askıya alınır. Yetkinin askıya alınması altı aydan
fazla olamaz. c) Görev ve
yetkilerin yürütülmesinde yetersiz veya eksik olduğu tespit edilenlerin, gerçeğe aykırı kontrol
veya sertifikasyon faaliyetinde bulunanların, askıya alma süresi sonunda
eksiklikleri ve yanlış uygulamalarını gidermeyenlerin veya yetkilendirilmede aranan şartları taşımadığı anlaşılanların Bakanlıkça verilen yetkileri iptal edilir. (2) İki yıllık dönem içinde, aynı eylemin tekrarı durumunda
ikaz veya askıya alma işlemlerinden
bir derece üstüuygulanır. (3) Bu maddede belirtilen işlemlere, Komite karar verir. Komite, uyguladığı işlemleri kamuoyuna ilan
etme hakkına sahiptir. YEDİNCİ BÖLÜM Çeşitli ve Son Hükümler Sertifikalı ürünlerin
pazarlanması ve etiket bilgileri MADDE 29 – (1) İyi tarım uygulamaları sertifikasına sahip
olmayan hiçbir ürün iyi tarım uygulamaları adı altında satılamaz. Sertifikalı ürünlerin diğer ürünlerle karışmasını engelleyecek
her türlü tedbirin
alınmasından müteşebbisler ve satış yerleri sorumludur. (2) Piyasaya arz edilen son haliyle
kontrol edilmeyen ve sertifikalandırılmayan hiçbir ürün, satış yerinde
iyi tarım uygulamaları sertifikası ve logosunu kullanarak satılamaz. İyi tarım uygulamaları logosunun formatı ve
kullanımına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak tebliğ ile
belirlenir. (3) KSK tarafından sertifikalandırılan ürünlerin ambalajlanması, etiketlenmesi ve işaretlenmesi,
16/11/1997 tarihli ve 23172 Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliğinin Ambalajlama ve Etiketleme - İşaretleme Bölümü ile Bakanlığın ilgili
mevzuatında yer alan hükümler çerçevesinde yapılır. Ayrıca, etiketlemede aşağıdaki bilgiler yer alır. a) Ürünün kime ait olduğu, b) Bu Yönetmeliğe uygun
olarak üretildiği, c) Yetkilendirilmiş KSK adı, kod numarası ve ürünün sertifika numarası. Uygunluk kriterleri ve kontrol
noktaları MADDE 30 – (1) KSK tarafından gerçekleştirilecek kontroller ve
iç kontrollerde kullanılacak
uygunluk kriterleri ile kontrol noktaları Bakanlıkça belirlenir. (2) Kontrol noktaları, sertifikasyon için gerekli
uyum seviyesine göre derecelendirilir. Sertifikasyonun yapılabilmesi için birinci
derece kontrol noktalarının yüzde yüzüne, ikinci derece kontrol noktalarının ise en az yüzde doksan beşine uyulması gerekir. Genel hükümler MADDE 31 – (1) Yasalarla belirlenmiş haklar saklı kalmak
kaydıyla Bakanlık ile KSK; üreticilere, üreticiörgütlerine ve müteşebbislere ait ticari sır niteliğindeki
bilgilerin gizliliğini sağlamakla yükümlüdür. (2) Bakanlık ticari sır niteliğindeki bilgiler hariç olmak üzere, ürünlerde izlenebilirliği sağlayacak sertifikaya esas bilgileri üçüncü taraflara ilan edebilir. (3) Ayrıca üreticiler, üretici örgütleri ve müteşebbisler KSK ile
yapacakları sözleşmede yazılı muvafakatta bulunmak veya Bakanlığa bildirmek suretiyle, ikinci fıkra dışındaki ilave bilgilerin üçüncü kişilere ilanına izin verebilir. Kontrolör geçici çalışma
yetkisi GEÇİCİ MADDE 1– (1) Su ürünleri ve hayvancılık kapsamlarında Bakanlıkça açılacak veya açtırılacak kontrolörlük eğitimine kadar 24 üncü maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde
belirtilen lisans eğitimine sahip olanlardan gıda güvenilirliği yönetim sistemi konularında eğitim aldığını belgelendirenlere,
kontrolör olarak geçici çalışma yetkisi verilir. Ancak bu şekilde çalışma yetkisi verilenler, faaliyet alanı ile ilgili olarak Bakanlıkça açılacak veya açtırılacak ilk kontrolörlük eğitiminden itibaren en geç bir yıl içerisinde eğitime katılmak zorunda olup, bu süre içerisinde eğitime katılmayanların çalışma yetkisi iptal edilir. Bu maddeye dayanılarak yetkilendirilenler, su ürünleri veya hayvancılık kapsamlarında açılacak veya açtırılacak ilk kontrolörlük eğitimine öncelikle kabul edilir. (2) Bu Yönetmeliğin 26 ncı maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde aranan şartlara
sahip olanlardan; kalite yönetimi sistemlerinin iç tetkiki konularında eğitim alanlar veya Bakanlıkça düzenlenen beş gün süreli iyi tarım uygulamaları eğitimine katılanlar
1/1/2012 tarihine kadar iç kontrolör olarak görev
alabilirler. KSK’lar ile sertifikerlerin durumu GEÇİCİ MADDE 2 – (1) 8/9/2004 tarihli ve 25577 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İyi Tarım Uygulamalarına İlişkin Yönetmeliğe göre yetkisi devam eden kontrol, sertifikasyon veya
kontrol ve sertifikasyon kuruluşları çalışma yetkilerinin
bitimine kadar anılan Yönetmelik çerçevesinde faaliyetlerini sürdürürler. Bu kuruluşlardan henüz akredite olmayanlar için 18
inci maddenin birinci fıkrasının (g) bendinin uygulanmasında, İyi Tarım Uygulamalarına İlişkin Yönetmeliğe göre ilk yetkinin verildiği
tarih esas alınır. Ayrıca akredite olmayanlar için 18 inci maddenin birinci fıkrasının (h) ve (ı)
bentlerinin uygulanmasında, bu Yönetmeliğe dayanılarak yetki
sürelerinin uzatıldığıtarih dikkate alınır. (2) İyi Tarım Uygulamalarına İlişkin Yönetmeliğe göre bir kuruluş adına yetkilendirilen
sertifikerlerin yetkileri, aynı kuruluş adına sertifiker olarak görev yaptığı sürece devam eder. Geçici uygunluk kriterleri ve kontrol noktaları GEÇİCİ MADDE 3 – (1) 30 uncu maddede belirtilen uygunluk kriterleri ve
kontrol noktaları yayımlanıncaya kadar, KSK tarafından
Bakanlığa sunulan iyi tarım
uygulamalarına dair ulusal veya uluslararası standartlar, Bakanlıkça uygun görüldüğü takdirde
uygunluk kriterleri ve kontrol noktaları olarak
kullanılır. Yürürlükten kaldırılan yönetmelik MADDE 32 – (1) 8/9/2004 tarihli ve 25577 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İyi Tarım Uygulamalarınaİlişkin Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 33 – (1) Bu Yönetmelik
1/1/2011 tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 34 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür. Yönetmeliğin eklerini görmek için tıklayınız |